TEMUI KAMI DI FB

KEPULAUAN SPRATLY : APAKAH ITU?

KLIK IMEJ UNTUK BESARKAN

Kepulauan Spratly merupakan sebuah kumpulan kepulauan yang terdiri daripada 750 terumbu, islet, atol, pulau karang yang terletak di Laut China Selatan. Kepulauan ini terletak di kawasan perairan di Filipina dan Malaysia (Sabah). Ia mengandungi kurang daripada 4 kilometer persegi kawasan tanah di dalam kawasan laut yang luasnya lebih daripada 425,000 kilometer persegi. 

Kepulauan Spratly adalah salah satu daripada tiga kepulauan di Asia Tenggara yang mempunyai lebih daripada 30,000 buah pulau dan terumbu. Oleh itu, ia menyebabkan banyak kesulitan dalam mentadbir urus dan ekonomi di kawasan itu.

Kira-kira 45 pulau diduduki oleh bilangan yang agak kecil angkatan tentera dari Vietnam, Republik Rakyat China, Republik China (Taiwan), Malaysia dan Filipina. Negara Brunei juga menuntut Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) di bahagian tenggara yang merangkumi hanya satu kepulauan kecil di atas min tinggi air (di Terumbu Semarang Barat Kecil).

Kepulauan ini menjadi punca sengketa terbaru antara negara-negara berdekatan. Pulau ini dikatakan berada di atas pentas benua yang mengandungi petroleum dan gas asli.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

POPULAR MINGGU INI

JOM LIKE